tisdag 17 mars 2009

Dag 1- 17/3 -09 nu börjar de !

Detta är då en sags loggbok som jag kommer att använda till mitt projektarbete

Jag har funderat en del på vad jag skulle vilja göra för något, från början tänkte jag att jag skulle göra en slags utställning med olika slags tavlor som hade med samhället att göra. Sedan så ändra jag mig ganska fort och kom fram till att det skulle vara kul och skriva en barnbok, barnboken som ja ska skriva ska då vara för barn som t.ex. i den ålderna när man börjar att läsa, kanske vid 5-7 års åldern.
Boken ska då innehålla ganska mycket text. Texten ska vara barn vänlig, alltså den ska vara i en sådan storlek så att det kan läsa den och inga komlicerade ord. Jag hade alltså då tänkt att jag skulle kolla på andra barnböcker för att få insperation och även fråga barn på frit vid fridagymnasiet för att se vad just dem skulle vilja ha för bok. så klart kommer jag då göra en slags undersöknig som jag hoppas kommer att leda till ett bra resultat av vilken slags bok som är de bästa resultatet enligt barnen. Alltså se vilken bok som är mer efterfrågad än de andra.

Boken skall också ge en slags mening, alltså den ska gör så att barnen lär sig något med hjälp av boken.
t.ex. att man kan lära barnen genom boken att de skall inte mobba varandra och acceptera varandra för dem de är. detta gör man då genom olika roliga figurer och ett lätt språk så att de inte blir tråkigt.

Boken ska också innehålla många bilder, bilderna ska vara handmålade av mig. Det kommer att vara mycket detaljer för att göra så att de blir mer intresserade att kolla på för barnen. Jag tänkte att man skulle ha med olika roliga figurer som är ganska realistiska. alltså de ska se vad de är för slags djur, klart att det kan vara tecknade,eller gjorda på ett roligt sätt men ändå ska de kunna koppla till några figurer. Tänkte att jag skulle kunda kika lite på olka barn bilder som barn skulle gilla och försöka komma fram till varför det just är en barnbild och hur jag ska göra för att mina bilder ska bli mer som de barnbilderna i andra böcker. ( ska alltså inte måla av dem bara söka efter insperation )

Bilderna ska finnas på ungefär varanan sida eller mer. Så att barnen blir mer intresserade fast dem inte kan läsa.


Mitt syfte med den här uppgiften är att jag ska försöka att bli sponsrad av ett företag och så att den trycks och kan andvändas i verkliga livet.

Kommer att samarbeta lite med Caroline Lindberg på kontakt fronten, alltså att vi söker fram olika företag, boktryckare som vill sponsra eller hjälpa oss att trycka våra böcker till en form som kan säljas i affärer. och vi har redan hittat ett antal hemsidor som kan hjälpa oss b.la. bokutgivning.se och även en annan bra hemsida som kulturradet.se (kulturådet.se) för att få kanske bidrag( stependium ) som kan hjälpa oss med den ekonomiska fronten.

efter att vi hade kollat runt lite på de olika hemsidorna fick vi förslag av åsa att vi skulle försöka att besöka biblioteket för att hitta ett företag( hemsida ) som kunde tänka sig att ge bidrag/ stependium till att trycka böckerna som vi hade tänkt och göra. När vi kom fram till biblioteket gav mannen i informationen oss olika böcker. Det var verkligen krångliga att titta i för det fanns flera hundra ställen man kunde bländra bland. Tiden rann i väg och vi hann ine kolla så mycket i böckerna och det som var en nackdel med dessa böcker var att man inte fick låna hem dem. Men vi hittade två bra allternativ som man kunde söka till. Och för att få dessa behövde man antingen bo eller ha en sorts koppling till Vänersborg och Trollhättan. Sedan hjälpte han i informationen oss att hitta ett annat bra alternativ, har inte kollat på det så noga meddet verkar bra. Det fanns tydligen en företag som tydligen ängade sig till att ge bidrag för att trycka böcker av privatpersoner.

hemsidan visar en relevant information och den verkar trovärdig pågrund utav att man kan även köpa böcker som har trycks i detta förlag.Det som var bra med den här hemsidan var att man kunde se priserna och räckna ut ungefär hur mycket det kunde kosta. Man blir verkligen rädd när man ser siffrorna. Jag hoppas verkligen att vi (jag) kommer att få något slags bidrag för det lär behövas.

För att det ska bli billigare kan man även medverka i tryckeriet och även påverka lättare, så att man mer får exakt hur man vill att det ska se ut. Problemet är bara att tryckeriet ligger i Stockholm.Klart att det skulle vara intressant att resa dit för at se hur en "tryckningsverkstad" ser ut. För att det kan även vara en del i processen och se hur man går tillväga för att få sin slutprodukt. Och det skulle även bli någon inom reduvisningen, att man berättar hur det går till från att göra en tankekarta till att trycka sin egen bok och försöka få ut den på marknaden.
Jag tror även att lyssnarna skulle tycka att det var intressant och veta resans gång inte bara läsa och kika på boken.

hej då så länge .. kommer allt att fortsätta skriva .......

2 kommentarer: