onsdag 30 september 2009

hej på er !

nu va det länge sen jag skrev i bloggen, har tuvär inte skrivit så mkt på min saga, men jag känner att jag vill ha lite insperation och hjälp med att ändra lite på den . Har redan skrivit en bit .. och har bestämmt mig för att låta en av mina kära vänner att få läsa den för att se om de kan ge mig lite tipps.

berättar sedan vad jag får för tipps !

torsdag 3 september 2009

hej

dessa frågor hade vi igår när vi pratade och diskuterade med förskolans "fröknar."

1. vad har ni för böcker/ varför ?

2.vilka böcker tycker barnen mest om ?

3.vikla böcker tycer ni mest om att läsa för barnen ?

4.vad är det barnen intresserade av ? kan man se något slags teama ?

5.vad tycker ni barnen ska lära sig genom böckerna ni läser ?

6.hur tror ni att barnen lär sig bäst ? bilder / text /upprepning mm.

sedan skulle vi fråga barnen, men det var komplicerat därför ... tänkte vi att antingen kommer vi tillbaka ngn annan gång, eller så räcker de med lärarnas tankarna och svar.

barnen som jag pratade med berättade att det gillade bilder i böckerna och de oftast är andra som läser för dem.. sedan så blev det mest att de ville man skulle leka å läsa me dem.. :P :D men de va oxo kul

onsdag 2 september 2009

hej,
under dagen besökte vi förskolan och där vi pratade och diskuterade med en fröken. hon hette janet och tyckte att det var ett mycket roligt ämne som vi hade valt. alltså att skriva en banbok.

hon berättade lite hur dem arbetade på förskolan. att dem ofta gick på teater. det brukade även variera deras val till lärning. i balnd läste det böcker och då räckte det med att läsa bara en kortbok , eller några enstaka sidor i från en lite längre. boken som dem läste intehöll inte mycket bilder utan det som var vilktigast. inga jobbiga ditaljer som skulle göra det rörigt för barnen att hänga med. Texten som fanns i böckerna var inte långa, utan orden var dem som var viktigast. därför behöver mna fokusera sig mycket på att få orden så bra som möjligt.

hon gav förslaget till mig att i stället för att säga "tjejerna lekte i sandlådan" kunde man kanske skriva "barnen lekte i sandlådan". för att då skulle det mer bli på deras nivå.

det handlar även att hitta sitt intressa innan man skriver, så att man kan få de mesta av boken. om man hittar sin passion, sitt intresse så blir det mer roligare och en mer idee sprid bok. med många roliga figurer och ord.

janet gav oss ett blad , där det står kortfattat vad en barnbok ska innehålla. att den bland annat ofta ska upprepa händelser . hon gav exemplet att om att tommy en kille i en bok skulle sitta på pottan så kan man skriva tommy på hanns tröja och sedan tommys potta på pottan. detta gör det övertydligt, upprepande och därför lär sig barnen det lättare.

jag berättade och frågade henne om det skulle vara angeläget att ta med lite emr "hårda" ord, om tillexempel blod. då berätta hon att det hade stor betydelse på hur man sa det , eller skrev det för hur man skulle kuna tolka texten. därför kan hon tycka att det kan bli mer kraftfullt.men man måste kuna hantera det och skriva på ett bra sätt.

hon tyckte även att om vi hade mer funderingar skulle vi ta kontakt med henne eller någon annan på förskolan.
(Janet.jacobsen@fridaskolan.se förskolan :0521 -14083

och andra kontakter : thomas johansson - biblioteket i vbg

thomas.johansson@vanersborg.se


sedan prata jag lite med barnen och kom fram till att dem var mycket för bilder. och mycket för att vi läste för dem. en tjej som jag pratade var 5 år och hun kunde inte läsa. därför blev det att jag fick läsa för henne :D men nu ska jag dra ! måste bara berätta att vi frågade om vi fick läsa berättelserna sen när vi var klara men ändå inte tryckta utan så att man kan få reda på om det är ngt man ska ändra på.... och det tyckte dem va en toppen ide.

tisdag 1 september 2009

hej v.36- onsdag: kl 9:30 möte med barnen och lärarna på fritidset, 10 – 11 biblioteket = ska kolla på vilka barnböcker som är mest lånade.

v.36- onsdag: kl 9:30 möte med barnen och lärarna på fritidset, 10 – 11 biblioteket = ska kolla på vilka barnböcker som är mest lånade.

detta ska vi göra för att ta reda på vilka böcker som är mest efterfrågad .